به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

زدودن بیماری‌ها به برکت ظهور قائم (عج) در حدیث امام سجاد (ع)

يكشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۱، ۰۱:۳۵ ب.ظ | بازدید: ۳۵۷ | دسته بندی: ائمه معصومین

روایات امام سجاد (ع) گویای آن است که مؤمنان در دوران ظهور امام عصر (عج) از بیماری‌های جسمانی و روانی خلاصی یافته و به توان‌های خیره‌کننده‌ای مجهز می‌شوند.

امام سجاد (ع)


از میراث‌های حدیثی ارزنده‌‌‌ی شیعه، وجود روایاتی با موضوع مهدویت، آخرالزمان و عصر ظهور است، چرا که به‌اعتقاد مسلمانان آن کس که پرده از اسرار حقایق برمی‌دارد و آموزه‌های دین را احیاء و دین الهی را بر پهنه عالم مستقر می‌کند، وجود مقدس امام عصر عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف است.

بشریت تا دستیابی به این حکومت آرمانی باید از مقطعی سخت و میانی به‌نام آخرالزمان عبور کند تا تربیت‌های لازم جهت مواجهه با آن منجی که تمام انبیاء و اوصیاء خبر ظهورش را داده بودند، کسب کند. از این رو  هر یک از معصومان علیهم السلام در عصر خویش به تبیین آینده این عالم و لوازم حرکت در مسیر آخرالزمان و ظهور  و نیز دستاوردهای عصر ظهور پرداختند.

به عنوان نمونه امام سجاد علیه‌السلام در توصیف برکات ظهور  فرمود:

«زمانی که قائم‌ ظهور کند، خداوند آفت و گزند را از هر مؤمنی برطرف می‌کند و نیرویش را به او باز می‌گرداند؛

إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ الْعَاهَةَ وَ رَدَّ إِلَیْهِ قُوَّته» (غیبت نعمانی، ص317)

این روایت در وهله اول، نشانگر آن است که مؤمنان در مقاطع سخت آخرالزمان دچار التهابات، بیماری‌ها و گرفتاری‌های جسمانی و روانی می‌شوند و امام علیه السلام با دست ید اللهی خویش این آفت‌ها را از جسم و روان مؤمنان پاک کرده و توان‌شان را به آنها باز می‌گرداند. 

و یا آن حضرت در دیگر روایت فرمود:

«وقتی قائم قیام کند، خداوند رنج را از شیعیان ما دور می‌­کند و دلهای آنها را چون پاره آهن قرار می­‌دهد و خداوند قدرت هر مرد از آنها را برابر چهل مرد قرار می‌دهد و آنها حاکمان زمین خواهند شد؛

إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ‏ شِیعَتِنَا الْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ الرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِینَ رَجُلًا وَ یَکُونُونَ حُکَّامَ الْأَرْضِ وَ سَنَامَهَا». (الخصال،ج‏2 ، ص541)


نکته جالب توجه در این روایت، زدودن ناجوری‌ها و آفت‌ها از جان شیعیان، قبل از عطاهای خاص خداوند است؛ چرا که آنچه مانع رشد و تعالی انسان‌هاست، آلودگی‌های نفسانی و گناهان ریز و درشتی است که موجب سنگینی افراد می‌شود و به این ترتیب توان معنوی آن‌ها نیز کاسته می‌شود. اما آن سه توان و محبتی که از سو ی خداوند به شیعیان عطا می‌شود سه گزاره است:

1ـ دل‌های آنها را چون پاره آهن قرار می­‌دهد؛ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ
2ـ خداوند قدرت هر مرد از آنها را برابر چهل مرد قرار می‌دهد؛‌ جَعَلَ قُوَّةَ الرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِینَ رَجُلًا
3ـ آنها حاکمان زمین خواهند شد؛ یَکُونُونَ حُکَّامَ الْأَرْضِ وَ سَنَامَهَا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی