به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دعای عرفه


حضرت سید الساجدین(ع) درباره لزوم وجود امام در هر زمان و اطاعت مطلق از امر و نهی او در دعای عرفه اینگونه به درگاه الهی عرضه داشتند:

بار الها! تو در هر زمان دین خود را بوسیله امامی تأیید فرموده‌­ای که او را برای بندگانت به عنوان پرچم و در کشورهایت به جای منار(هدایت) برپا داشته‌­ای،

پس از آنکه پیمان او را به پیمان خود پیوسته و او را وسیله خشنودی خود ساخته‌ای و طاعتش را واجب کرده و از نافرمانی‌اش بیم داده­‌ای و به اطاعتِ فرمانش و باز ایستادن در برابر نهیش و سبقت نگرفتن بر او و عقب نماندن از او فرمان داده‌­ای!

پس او نگهدارندهِ پناهندگان و پناهگاه مؤمنان و دستاویز مُتمسّکان و جمال و عظمت جهانیان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۰۰ ، ۱۴:۲۹

درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود

بر اساس روایات، عصر حکومت و پادشاهی امام عصر (عج) همراه با بهترین ثمرات و برکات مادی و معنوی است. حضور ملائک برای خدمت‌رسانی به مؤمنان، درختانی با میوه‌های چهار فصل، نمایان شدن گنج‌های زمین، نزول برکت‌های آسمانی و زمینی و زدوده شدن غم‌ها و بیماری‌ها تنها گوشه‌ای از این برکات است. 


به عنوان مثال امام محمد باقر علیه‌السلام در روایتی با اشاره به آخرین خطبه امام‌حسین(ع) در روز عاشورا و به نقل از آن حضرت، با اشاره به برخی مصادیق برکت‌های آسمان و زمین در عصر ظهور می‌فرماید:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۰۰ ، ۰۹:۱۱

نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت

امام جواد (ع)


اهمیت مسئله مهدویت و ضرورت تبیین دقیق خط مشی انتظار برای شیعیان، با هدف جلوگیری و مقابله با فعالیت جریانات انحرافاتی همچون واقفه و...، امام جواد(ع) را بر آن داشت تا نسبت به این مسئله اهتمامی ویژه داشته باشد. قسمت بزرگی از این اهتمام، در بخش «آگاهی بخشی عمومی» صرف شد. امام در این آگاهی بخشی به کار تبیین ابعاد گوناگون اطلاعات و معارف مهدوی پرداخت.


1. تبیین مصداق قائم(عج)

مفهوم «قائم » از دوران نبوی، ذهن مسلمانان را به خویش مشغول داشته بود. از این رو، سؤالی که شیعیان، از بسیاری از امامان خود پرسیده بودند این بود که شما امام قائم هستید؟ یا امام قائم چه کسی است؟ امام جواد(ع) در پاسخ بدین سؤال چنین می فرمود:

هنگامی که فرزندم علی وفات یابد چراغ دیگری پس از او نمایان شود سپس [چراغ بعد از او] پنهان می‌گردد (نعمانی، 1397: 186).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۰۰ ، ۰۹:۱۰