به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

حضرت مهدی(عج) در کلام امام سجاد(ع)

 امام سجاد (ع)


یکی از ویژگی‌های معصومین(ع) نگاه آنان به آخرالزمان است. همه آن بزرگواران، فرمایشاتی را برای این زمان بیان فرموده‌اند تا چگونه زیستن و چگونه بودن را بدانیم. در حقیقت این دور اندیشی یکی از جلوه‌های مهر و محبت آنان به انسان‌های این دوران است.

با توجه به عصر امام زین العابدین(ع) که شاید بدترین روزگار در تاریخ اسلام باشد باید گفت: خفقان و اختناق، نفسها را در سینه‌ها حبس کرده بود و شرایط برای سخنرانی و ارشاد یافت نمی‌شد. لذا امام سجاد(ع) معارف را در قالب دعا و نیایش بیان می‌فرمودند. لذا احادیثی که از این امام همام(ع) برای ما به یادگار مانده کم می‌باشد، ولی با این حال احادیث مربوط به مهدویت از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است که نمونه‌هایی از آن را یاد آور می‌شویم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۳:۰۰

اصحاب کهف الگوی جوانان مهدوی در عصر غیبت

اصحاب کهف

در روایات آمده است که اصحاب کهف از اصحاب و یاران حضرت مهدی(عج) هستند و افرادی انقلابی، مهاجر و مومن بودند چرا که به خدا اعتقاد داشتند و زیر بار شرک نرفتند، آنها در بندگی خدا اخلاص داشتند.

قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده‌ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده‌ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می‌شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۲۰:۵۱

گفت وگو با آیت الله فقهی

مهدویت از دیدگاه علامه طباطبایی(رحمه الله علیه)

مهدویت از دیدگاه علامه طباطبایی
اشاره:

آیت‌الله فقهی، از جمله شاگردان و بهره گیرندگان از محضر درس و منبع فیض علامه طباطبایی(ره) است. ایشان پس از آنکه، تحصیلات خویش را در خارج فقه و اصول با قرار گرفتن در شعاع علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) و پس از آن، استفاده از آیت الله العظمی بهجت، دام ظله، پشت سر نهاد، به منظور بهره گیری از تفسیر و اخلاق و عرفان، به حلقة درس علامه پیوست، و هم اینک از آن بازماندة سلسلة جویندگان لقاء الهی بسیار به نیکی یاد می کند. از جمله آثارش می توان به ملحقات و تصحیح کتاب سنن النبی(ص)، تألیف علامه طباطبایی و شش جلد از سلسله سخنان کوتاه از پیشوایان دینی سنن ائمه اطهار(ع) و امثال قرآن (در دست تألیف) اشاره نمود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۲۱:۵۱

گریه امام زمان(عج) بر مصیبت اسیری حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س)


حاج ملا سلطانعلی، که از جمله عابدان و زاهدان بود، می‌گوید:

 

«در خواب به محضر مبارک امام زمان(عج) مشرف شدم، عرض کردم: مولای من! آنچه در زیارت ناحیه مقدسه ذکر شده است که «فَلاََ نْدُبَنَّک َ صَباحاً وَ مَسآءً ، وَ لاََبْکِیَنَّ لَک َ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماًء» صحیح است؟ فرمود: آری!

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۱:۲۷

مؤلفه‌های مشترک در دو قیام حق‌طلبانه

قیام حسینی و قیام مهدوی


الف. پیام‌ها و اهداف قیام حسینی


1. بایستگی قیام حق‌طلبانه علیه باطل‌گرایی

امام حسین (علیه‌السلام)، در تشریح شرایط زمانة خویش که ایشان را ملزم به قیام مسلحانه می‌کرد، فرموده است: «آیا نمی‌بینید که به حق، عمل نمی‌گردد و از باطل، روی‌گردانی نمی‌شود؟»54ایشان، در حقیقت به این موضوع اشاره دارند که چون جامعه دچار چنین وضعیتی شده است، برای اصلاح آن، قیام کرده اند و در این سیر اگر کسی از ایشان حمایت کند، حق را یاری کرده است: «فمن قبلنی بقبول الحق فالله اولی بالحق...»؛ «هر کس این را نپذیرد که حق است، راه خدا را پذیرفته است...».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۳۸

امام حسین(ع) و یارانش، مهدی(عج) و منتظرانش

امام حسین و یارانش، مهدی و منتظرانش


● اهمیت دادن به نماز

*  امام حسین‏ (ع)  و یارانش

امام حسین‏ (ع)  و یارانش سرگرم نبرد بودند که ابوثمامه، «عمرو بن عبدالله صائدی» خطاب به آن حضرت فرمود: وقت نماز ظهر است، گرچه من دست از تو نمی‏کشم تا کشته شوم، امّا دوست دارم دورکعت نماز با تو بخوانم. امام سربرداشت و در حق او اینگونه دعا کرد.

قال الامام الحسین‏ (ع)  : ذَکَّرْتَ الصَّلاةَ، جَعَلَکَ اللهُ مِنَ الْمُصَلِّینَ الذَّاکِرینَ! نَعَمْ، هذا أَوَّلُ وَقْتِها
آنگاه به یاران فرمود: سَلُوهُمْ أَنْ یَکُفُّوا عَنَّا حَتَّی نُصَلّی.[۱]
کوفیان مخالفت کردند. حضرت اباعبدالله‏ (ع)   خود اذان گفت، وقتی اذان تمام شد خطاب به عمر سعد فرمود: یابْنَ سَعْدٍ اَنَسیتَ شَرایِعَ الْاِسْلامِ، اَلاتَقِفُ عَنِ الْحَرْبِ حَتَّی نُصَلّی وتُصَلُّونَ وَنَعُودَ إلی الْحَرْبِ.
عمر سعد جواب نداد. امام‏ (ع)   فرمود، شیطان بر او چیره شد.آنگاه به زهیر بن قین و سعید بن عبدالله فرمود: تَقَدَمَّا اَمامی حَتَّی اُصَلِّیَ الظُّهْرَ

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۲:۳۴

معرفی و دانلود کتاب

نگاهی تحلیلی به عاشورا از پنجره انتظار در "عاشورا مکتب انتظار"

کتاب عاشورا مکتب انتظار

نویسنده در کتاب"عاشورا مکتب انتظار"  با بیان اینکه عاشورا را می توان از ابعاد و زوایای مختلف دید و بررسی نمود، با نگاه تحلیلی عاشورا را احیا گر دین معرفی کرده و آن را از پنجره انتظار بررسی می کند چنانکه به جلوه های انتظار عاشورا پرداخته و تفاوت ظهور حضرت مهدی و عاشورا و در ادامه به تکلیف ما در برابر آن می‌پردازد.


دریافت کتاب


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۳ ، ۱۳:۰۷
۱ ۲
بعدی