به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

فضیلت شب قدر و حقیقت آن

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۲۸ ب.ظ | بازدید: ۲۳۳۳ | دسته بندی: مهدویت

فضیلت شب قدر و حقیقت آن

شب قدر


قال مولانا صاحب‌الزمان (عج): فاکثرو الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم؛

مولای ما حضرت صاحب‌الزمان(عج) فرموده‌‌اند: «برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که گشایش کار شما نیز در آن است». 

ماه مبارک رمضان شریف ترین ماه های سال است و تنها نام این ماه در قرآن ذکر شده است. اعتبار و شرافت ماه مبارک نیز به شبهای قدر است که به فرموده قرآن از هزار ماه افضل است و عمل در آن از هزار ماه بهتر است.

مگر شب قدر چه شبی است؟ شبی که در آن قرآن نازل شده است.

اما هدف از نزول قرآن چیست؟ قرآن کریم می‌فرماید: «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم ؛ همانا این قرآن به راهی که اقوام (استوارتر) است هدایت می‌کند».

در تفسیر این آیه شریفه امام صادق(ع) فرموده‌اند: «یهدی الی الامام» یعنی قرآن به سوی امام هدایت می‌کند.

از امام سجاد(ع) پرسیدند: «فما معنی المعصوم؟» معنای معصوم چیست؟

آن حضرت فرمودند: «هو المعتصم بحبل‌الله و حبل‌الله هو القرآن. لایفترقا الی یوم القیامة والامام یهدی الی القرآن و القرآن یهدی الی الامام و ذلک قول الله عزوجل (ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم». 

«معصوم (کسی است که) معتصم به حبل الله است و حبل الله قرآن است. این دو تا روز قیامت از هم جدا نمی‌شوند و امام به سوی قرآن هدایت می‌کند و قرآن به سوی امام هدایت می‌کند و این است معنای کلام خداوند تعالی که «این قرآن به راهی که اقوم (استوارتر) است هدایت می‌کند.» 

در کتاب شریف اصول کافی کتاب الحجة باب «فی شان انا انزلناه ...» آمده است که امام جواد (ع) به شیعیان می‌فرمودند: «با سوره انا انزلناه... با مخالفان (اهل سنت) مخاصمه و مباحثه کنید تا پیروز شوید. به خدا که آن سوره پس از پیغمبر بزرگترین حجت خداوند است بر مردم و آن سوره سرور دین شماست (بزرگترین دلیل مذهب شماست) و نهایت دانش ماست ...» 

با مقدمه فوق مشخص می‌شود که تمام تشریفات و برکاتی که خداوند برای ماه رمضان در نظر گرفته است که روزهای این ماه بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شبها، ساعت‌هایش بهترین ساعت هاست، خواب روزه‌دار عبادت است و نفس کشیدنش ثواب تسبیح دارد و ... همه و همه به خاطر آن است که مردم در این ماه متوجه امر امامت و صاحب این مقام و مرتبت شوند و بفهمند که سفره‌دار و مهماندار این ضیافت الهی کیست و بفهمند شب قدر که قلب ماه مبارک است صاحبی و حقیقتی دارد و حقیقت شب قدر همان روحانیت و نورانیت قلب مطهر امام زمان (ع) است و در آن شب آن حضرت قبله و مطالف ملائکه می‌شود و فرشتگان دسته دسته به حضور آن حضرت می‌شتابند و امورات سال، در آن شب به قلب مبارک آن حضرت نازل و به امضای آن حضرت می‌رسد و بفهمند که اگر می‌خواهند به استان الهی راه یابند «باب الله» یعنی درب این آستان امام زمان (عج) است و بفهمند که شرط قبول همه اعمال، پذیرش ولایت آن حضرت است و اگر کسی هزاران سال در دنیا عمر کند، روزهایش را با روزه سپری کند، شبها تا به صبح به نماز بایستد، هر ساله حج خانه خدا به جای آورد ولی ولایت این حجت خدا را قبول نداشته باشد، با صورت به آتش جهنم افکنده خواهد شد.

باز بی‌جهت نیست که در اعمال و ادعیه این ماه توجه خاصی به امام زمان (عج) صورت گرفته است و دعای افتتاح که به خواندن آن در شبهای ماه مبارک و به ویژه در شب قدر به آن توصیه شده است بیش از یک سوم آن به شکایت از هجران حضرت ولی عصر (عج) و در خواست ظهورش از پردرگار اختصاص دارد و امام صادق (ع) در شبهای قدر با اصرار، به درگاه خداوند تعالی برای سلامتی و ظهور امام زمان (عج) دعا می‌کردند.

و اما هم اکنون 1178 سال از غیبت امام زمان (عج) می‌گذرد و آن حضرت بارها و بارها به شیعیان پیغام داده‌اند که برای ظهورم دعا کنید.

در راستای عمل به فرمایش آن حضرت مبنی بر دعا برای ظهور، سزاوار است مؤمنان روزه‌دار در شبهای قدر از دعا برای فرج آن حضرت که بافضیلت‌ترین و ارزشمندترین دعا برای درمان تمام دردهاست (و به نوشته صاحب مکیال المکارم که این کتاب را به امر امام عصر (عج) و راجع به برکات دعا برای ظهور به رشته تحریر درآورده‌اند، صدها فایده و برکات دنیوی و اخروی دارد) غفلت نورزند و «... یکپارچه از صمیم دل با مولای خود تجدید عهد نمایند و در مقام استغاثه برآیند و دعای «الهی عظم البلاء ...» را بخوانند و فضای مساجد و حسینیه‌ها را با گلبانگ «یا صاحب الزمان» و دعای «اللهم کن لولیک ...» که در چنین شبی شرف صدور یافته، عطراگین نمایند.


مهم این که تا در جامعه به امام زمان (ع) احساس نیاز نشود، مردم به دنبال او نمی‌روند. باید از عادت غیبت به در آمد. برادران یوسف (ع) تا در تنگنای قحطی و گرسنگی قرار نگرفتند به دنبال گندم نرفتند. اول مضطر شدند و احساس نیاز کردند سپس از کنعان به مصر رهسپار گردیدند هر چند که اول حرکت از برای خودخواهی بود اما در نهایت همین گرسنگان گندم به بارگاه یوسف مالک خزائن الارض راه یافتند. مردم نیز اول باید احساس اضطرار و نیاز به حجت‌بن الحسن (عج) کنند بعد به دنبال او حرکت نمایند. هر چند که اول حرکت از برای حظوظ نفسانی باشد اما در نهایت آنان را به عزیز مصر وجود، کلمه محمود، حجت معبود، محور آسیای بود، مرکز دایره شهود، عین شاهد و مشهود، جناب مهدی موعود (عج) واصل می‌نماید.» (فیض ضیافت، سید ابراهیم موسوی، 47)


همگان باید بدانند که هر چه خیر، برکت، رحمت و مغفرت در این ماه و همه ایام سال بر مردم نازل می‌شود به برکت وجود مقدس امام زمان (عج) است و اعمال و عبادات همگان نیز تنها و تنها با امضای آن حضرت مقبول خداوند واقع خواهد شد که در زیارت آن حضرت آمده است «اشهد ان بولایتک تقبل الاعمال» شهادت می‌دهم با ولایت تو اعمال پذیرفته می‌شود و در شب قدر مقدرات یک ساله عالم هستی و همه افراد به توسط آن جناب امضا و تنفیذ می‌گردد و با ظهور آن حضرت است که همه گرسنگان سیر، همه برهنگان پوشیده، همه بیماران بهبود، همه زندانیان آزاد و هر مشکلی از مشکلات بشریت دوا می‌شود. 

برنده و رستگار آن کسانی هستند که در شب قدر در گوشه قلب آن مولای مهربان برای خویش جایی دست و پا کنند و از عنایت خاص و دعای مستجاب آن بزرگوار بهره‌مند گردند.

چگونه؟ با دعا برای تعجیل در ظهور. زیرا این دعا، دعای امام زمان (عج) را در حق دعا کننده به دنبال خواهد داشت. همچنین دعای پیامبر (ص) دعای امیرمومنان (ع) دعای حضرت زهرا (س) و دعای فرشتگان را شامل حال دعا کننده می‌نماید. 

در روایات آمده است که شب قدر شب حضرت زهرا (س)ست و اگر کسی حق [حضرت] فاطمه (س) را بشناسد شب قدر را درک کرده است.

بیایید در شبهای قدر به وجود مقدس حضرت زهرا (س) متوسل شویم و با خواندن نماز استغاثه به آن حضرت که کیفیت آن در مفاتیح الجنان آمده است، امضای فرج امام زمان (عج) را از مادر بزرگوارش بگیریم و با گرفتن ختم «امن یجیب ...» رفع موانع ظهور آن حضرت را از خداوند طلب کنیم که باز در روایات آمده است، مضطر حقیقی، حضرت مهدی(عج) است.

با توجه به این که در ماه مبارک رمضان خواندن یک آیه قرآن، معادل یک ختم قرآن است، ثواب تلاوت قرآن در این ماه را برای ظهور امام زمان (عج) هدیه کنیم و نیز ثواب همه اعمال خود را حتی ثواب نفس کشیدن و خوابیدن خود را در این ماه برای ظهور هدیه کنیم و چه تجارتی بالاتر از این که ثواب همه اعمال خیر خود را از اول عمرمان تاکنون برای فرج امام زمان (عج) هدیه نماییم. یقیناً این کار از مزد و ثواب ما کم نخواهد کرد بلکه بر درجات ایمان ما خواهد افزود. کلید فرج صلوات بر پیامبر (ص) و آل او با «و عجل فرجهم» است.

در تمام ایام سال و به ویژه در شبهای قدر از ذکر شریف صلوات به همراه «و عجل فرجهم» غافل نشوید.

به امید آن که این ماه رمضان آخرین ماه رمضان دوران غیبت امام عصر(عج) باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی