چگونه روزهی خود را به امضای امام زمان(عج) برسانیم؟
ترک حرام؛ شرط روزهداری مورد رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف است.
اگر کسی بخواهد روزهاش رنگ و بوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف داشته باشد، باید به رهنمود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل کند که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبهای که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند ویژگیهای روزهداران را بیان نمودند، بعد از این که سخن ایشان تمام شد، امیر المؤمنین علیهم السلام برخاستند و فرمودند:
رسول خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟
فرمودند: اباالحسن! برترین اعمال در این ماه دوری گزیدن از حرامهای خدای عزیز و بزرگ است. (اقبال از کتاب بشارة المصطفی لشیعة المرتضی)
با اشاره به اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه ویژگیهایی را برای بهترین روزه رمضان بیان کردند، اگر به این ویژگیها توجه شود، به روزهای که مطلوب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف است، دست پیدا میکنیم:
مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزدیک است؛ ماهی که نزد خدا برترین شبها و ساعتهای آن بهترین ساعتهاست؛ ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده و شما را در این ماه از کسانی قرار دادهاند که شایسته کرامت خدا هستند. نفس کشیدن شما در آن تسبیح و خوابیدنتان در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعای شما در آن مستحبات است. پس با نیتهایی راست، و دلهایی پاک از خدا بخواهید شما را موفق به روزه آن، و خواندن کتابش نماید. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.
همانطور که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه به خواندن کتاب قرآن سفارش نموده است به چنگ زدن به آن نیز تصریح نموده است که این چنگ زدن به تنهایی و بدون ثقل دیگر میسر نمیشود، ثقل دیگر آن به فرمودهی خود وجود مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عترت ایشان است، ایشان اهل بیت علیه السلام خود را به عنوان همتای قرآن معرفی کرده است و خطاب به مسلمانان میفرماید، من بعد از خودم بین شما قرآن و اهل بیت علیه السلام را به امانت میگذارم.
پیامبر اکرم اهل بیت را در کنار قرآن معرفی میکنند. بنابراین معلوم میشود که این دو وجود شریف همتای یکدیگر هستند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تاکید دارند که به هر دو چنگ زنید. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف به عنوان یکی از مصادیق عترت پاک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مطرح هستند، امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف در زمان ما شریک و همتای قرآن به حساب می آیند و مانند قرآن، معصومین وسیله نجات و هدایت مردم هستند.
"شهرُ رَمَضانَ الّذی اُنزِلَ فیهِ القُرانُ هُدیً لِنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الهُدی وَ الفُرقانِ..." ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است برای هدایت مردم و با دلایل روشن برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل...(بقره 185)
"شریک القرآن" به عنوان یکی از القاب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف است و شریک القرآن به معنای همتای قرآن است، پس لازم است که انسان روزهدار در کنار اطاعت و انجام فرمان خدا که در قالب روزه نشان داده میشود، به وجود امام زمان خود چنگ زند و این مهم میسر نمیشود مگر این که خودش را از حرام ها دور نگاه دارد.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه توصیه میکنند که در این ماه چشم خود را از چیزی که نباید ببیند و گوش خود را از چیزی که نباید بشنود و شنیدن و دیدن آن حرام است، حفظ کنید پس اگر کسی بخواهد روزهاش رنگ و بوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف داشته باشد، باید به رهنمودهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل کند که اهل بیت علیه السلام نور واحد هستند.
در قرآن و روایات به صورت صریح تاکید شده است که پس از برخورداری انسان از اعتقاد صحیح، نوبت به عمل میرسد و آنچه میتواند آدمی را به خدا و حجت او نزدیک و نزدیکتر کند، تلاش در راه انجام دادن وظایف (تعهد به واجبات و ترک محرمات الهی) است.
بهترین وسیله برای نزدیکی به خدا و جلب عنایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف تلاش برای سازندگی فردی است. امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: گرسنگی چه خوب یاوری برای اسیر کردن نفس و شکستن عادت آن است. (غررالحکم ح9944)
روزه باید در انسان سازندگی ایجاد کند و این زمانی اتفاق میافتد که روزه را با دل و روح و جان بگیریم نه با اعضا و جوارح ظاهری. به همین دلیل است که:
امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: روزه دل بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم. (غررالحکم ح5890)
این موضوع بدان معنا نیست که ما با جوارح خود گناه انجام دهیم و از طرفی هم روزه باشیم! و به این قضیه استناد کنیم که من با دل روزه گرفتهام و روزه دل بالاتر از روزه شکم است لذا:
امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: روزه نفس، نگهداری حواس پنجگانه از دیگر گناهان و تهی بودن دل از تمام اسباب بدی است. (غررالحکم ح5889)
و اما اگر روزه انسان را نساخته باشد و آدمی را از چاه جهل و ضلالت بیرون نکرده باشد میتوان به اینجا رسید که:
امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: چه بسا روزه داری که روزهاش جز گرسنگی و تشنگی بهرهای ندارد و چه بسا نمازخوانی که از نمازش جز بیداری و رنج سودی نمیبرد. خوشا خواب و افطار خردمندان هشیار. (نهج البلاغه حکمت 145)
پس امید است که با پاک شدن نفسها و آمرزش گناهان، دعاهایمان به درگاه باری تعالی مورد استجابت قرار گیرد و همه شیعیان و محبین حضرت حجّت روحی و ارواح العالَمین لَهُ الفِداه بیش از پیش فرج پر سعادت ایشان را از خدای متعال طلب کنند.
روز ظهور چه سر افکنده میشوند
آنان که در دعای فرج کم گذاشتهاند
البته یاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف در هر شب و روز در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود. چه خوب است که روزه یمان را با یاد آن حضرت و توسل به او شروع کنیم و به همین گونه به پایان برسانیم. و چه زیباست که پیوسته ساعتی را برای عرض سلام و ارادت به ساحت مقدسش اختصاص دهیم و چه بجاست که به نیابت از آن حضرت، کارهای عبادی انجام دهیم چرا که ماه مبارک رمضان باید انسان را از گناه خارج کند و او را به یاد خدا و امام زمان بیاندازد.
از این رو هر لحظه به یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف باشید و هنگامی که میخواهید افطار کنید، بعد از خواندن دعاهای وارد شده چند کار انجام دهید تا روزه شما را امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف امضا کند.
رمضان یک خبر از یار بده
بر دلم مژدهی دلدار بده
رمضان صاحبم از من راضی ست
یا که از روزهی من ناراضی ست؟
گو به مهدی دل من قابل کن
فیض دیدار رخت شامل کن