به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

دو بعثت بزرگ (از 27 رجب تا 15 شعبان)

يكشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹ ق.ظ | بازدید: ۲۰۳۶ | دسته بندی: مهدویت

دو بعثت بزرگ (از بیست و هفتم رجب تا پانزدهم شعبان)

مبعث


ز مبعث خاتم الانبیا تا مبعث خاتم الاوصیا

از بعثت محمد تا برانگیخته شدن محمد؛

از آغازی غریبانه تا آغازی دیگر:

«بدا الاسلام غریبا و سیعود غریبا»؛

از «جاء الحق» تا «جاء الحق» که آن روز رسول خدا با بعثتش، بت‌ها را سرنگون ساخت؛ باطل را از میان برداشت و بر جهالت و برداشت‌های غلط از زندگی آدمی، خط بطلان کشید، و امروز که فرزندش امام موعود، ظهور خواهد کرد، بت‌های عصر نوین را خواهد شکست و از فرهنگ مترقی اسلام پرده برخواهد داشت تا آن جا که بپندارند دینی نوین آورده است، و باطل را درهم فروخواهد ریخت که امام باقر - علیه السلام - فرمود:


«اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل؛

اگر قائم آل محمد -علیه السلام - قیام کند، دولت باطل نابود خواهد شد».


در روایت ولادت نیز، حکیمه خاتون گوید:

هنگامی که مهدی زاده شد، پاک و طاهر بود و بر بازوی راستش نوشته بود: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا».


آری، همان گونه که رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - مأموریت می‌یابد که بت‌ها را درهم شکند و خط سرخ بر آن چه غیر خدایی دارد بکشد و کفر و شرک و ضلال را مضمحل و نابود سازد و حق و هدایت و روشنایی را جایگزین باطل و جهالت و گمرهی نماید، حجت خدا بر زمین؛ یعنی «ابا صالح» نیز مأموریت دارد تا با ظهورش، حق را نمایان سازد و باطل را از صحنه خارج نماید و قدرت‌های ضد خدایی را درهم شکند و زورگویان و ستم پیشگان و جهان خواران و جائران و جباران را محو و نابود کند و از صحنه گیتی براندازد و پرچم حکومت راستین الهی را در سراسر جهان به اهتزاز درآورد.

اگر آن روز آخرین پیام رسان خدا - که درود بی‌پایان بر او و خاندان پاکش باد - بر فراز خانه خدا برآمد و بت‌ها را یکی پس از دیگری درهم فرو ریخت و آوای دلنشینش در فضای ظلمتکده مکه، بلند شد که: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، به زودی نیز آخرین جانشینانش در کنار خانه خدا، همان نوا را سر خواهد داد و این زمان دعوت الهی را تکرار خواهد کرد که: ای مردم «بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین».


تا آن روز این دو فریاد هم چنان در فضای جهان طنین انداز است که: «لا اله الا الله » و «بقیة الله خیر لکم». و اگر آن روز رسول خدا در یک حرکت سریع به اذن خداوند، 360 بت را از خانه خدا زدود، فرزندش نیز حکومت‌های باطل را می‌زداید و بت‌ها را می‌شکند و حکومت واحده حق را جایگزین صدها حکومت پوشالی باطل خواهد نمود و به اثبات خواهد رساند که: آری! باطل، توانایی آن را ندارد که در برابر حق و حق جویان بایستد و پایدار بماند. همواره پیروزی و سرافرازی با حق است و بس.


انگیزه دو بعثت

امیرالمؤمنین - علیه السلام - در بیست و ششمین خطبه نهج البلاغه می‌فرماید:

«ان الله بعث محمدا - صلی الله علیه و آله - نذیرا للعالمین و امینا علی التنزیل و انتم معشر العرب علی شر دین و فی شر دار، منیخون بین حجارة خشن و حیات صم، تشربون الکدر و تاکلون الجشب، و تسفکون دماءکم و تقطعون ارحامکم، الاصنام فیکم منصوبة و الآثام بکم معصوبة؛


خداوند حضرت محمد - صلی الله علیه و آله - را برای هشدار دادن به مردم جهان و پاسداری از قرآن فرستاد، در حالی که شما، گروه اعراب، زشت‌ترین آیین را برای خود برگزیده و در بدترین جایگاه به سر می‌بردید. در میان سنگ‌های درشت خارا خانه می‌ساختید و با مارهای زهردار می‌زیستید. آب لجن می‌نوشیدید. غذای خشن می‌خوردید. خون یکدیگر را می‌ریختید. از خویشاوندان دوری می‌کردید، بت در میان شما نصب شده بود و از گناهان اجتناب نمی‌کردید.


در چنین جاهلیتی که مردم از فرهنگ و اخلاق و انسانیت کاملا به دور بودند و فروغ حق و حقیقت رخت بر بسته و درخت علم و دانش، پژمرده و پرچم شقاوت و درندگی و نادرستی، نصب شده بود، خداوند حجتش و رسولش و پیام رسانش را برانگیخت تا فرهنگ پیشتاز اسلام را جایگزین آن همه نادرستی‌ها و کژی‌ها و جهالت‌ها کند و به جای زنده به گور کردن دختران و کشتن معصومان و ریختن خون مظلومان، نه تنها به انسان‌ها، بلکه با حیوانات نیز خوش رفتاری شود و اخلاق الهی و منش ربانی، حاکم گردد و به جای بدبختی و ذلت و عقب افتادگی، پایداری و عزت و عظمت و سربلندی نصیب مسلمین گردد».


امام صادق(ع) درباره قیام امام زمان(عج) می‌فرماید:

«اذا قام القائم حکم بالعدل، وارتفع فی ایامه الجور، و امنت السبل، واخرجت الارض برکاتها، و رد کل حق الی اهله...؛ (1)

هرگاه قائم آل محمد قیام کند، با عدل و داد حکومت نماید و ظلم و ستم در دورانش برطرف شود و راه‌ها امن گردد و برکت‌های زمین ظاهر شود و حق ضایع شده هر کس را به خویش باز گرداند».


و نیز همان حضرت می‌فرماید:

«یصنع کما صنع رسول الله(ص)، یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله صلی الله علیه و آله امر الجاهلیة، و یستانف الاسلام جدیدا بعد ان یهدم ما کان قبله؛ (2) رفتارش چون رسول الله است، آن چه آیین غلط است، نابود می‌سازد چنان که پیامبر نیز آیین جاهلیت را برانداخت و اسلام را از نو در گیتی حاکم می‌نماید؛ هم چنان که دیگر حکومت‌ها را از بین می‌برد».


بعثتی است؛ مانند بعثت رسول الله(ص) که دولت باطل را سرنگون ساخت و حق را حاکم نمود. در این زمان نیز مبعث دیگری تکرار می‌شود. این بار نیز «محمد» مبعوث شده است که فسق و فجور و تباهی را برطرف سازد و ظلم و بی‌دادگری و تجاوز و نادرستی را از بین ببرد. و در این راه، مانند جدش اذیت و آزار می‌بیند و به خاطر گسترش عدل و داد، برای خدا، همه اذیت‌ها و شکنجه‌ها را تحمل می‌کند.


امام باقر - علیه السلام - فرمود:

«ان صاحب هذا الامر لو ظهر، لقی من الناس مثل ما لقی رسول الله صلی الله علیه و آله و اکثر؛ (3)

امام زمان، هرگاه ظهور کند، همان گونه که پیامبر از مردم اذیت دید، او هم چنان، بلکه بیشتر اذیت می‌بیند».


امام صادق - علیه السلام - می‌فرماید:

«یعز الله به الاسلام بعد ذله و یحییه بعد موته... و یدعو الی الله بالسیف، فمن ابی قتل و من نازعه خذل. یظهر من الدین ما هو علیه الدین فی نفسه ما لو کان رسول الله صلی الله علیه و آله یحکم به. یرفع المذاهب من الارض فلایبقی الا الدین الخالص؛ (4)

خداوند، اسلام را به واسطه او عزت می‌بخشد، پس از آن که خوار شده باشد و اسلام را زنده می‌کند، پس از آن که مرده باشد. او با شمشیر (سلاح) مردم را به سوی خدا دعوت می‌کند، پس اگر کسی نپذیرفت کشته می‌شود و اگر کسی با او جنگید، خوار و ذلیل می‌گردد. امام زمان، دین را چنان که باید باشد، ظاهر و آشکار می‌گرداند و چنان که رسول خدا، حکومت می‌کرد، حکومت می‌کند. تمام مذاهب و آیین‌ها را جز دین خالص خداوند، از میان برمی‌دارد.»


چقدر زیبا و جالب، امام معصوم - سلام الله علیه - بین دو برانگیخته شدن و دو بعثت پیامبر و امام زمان، مقایسه می‌کند. چقدر زیبا رفتارهای امام را با نیای بزرگوارش، یکسان می‌داند؛ تو گویی پیامبر از نو برانگیخته شده و پرده‌های تاریک ظلمت و گمراهی را که هزاران بار، تاریک‌تر و نارواتر از جاهلیت دوران رسول خدا است، با قدرت الهی و به کمک مؤمنان و منتظران فرج، درهم می‌نوردد و پرچم «لا اله الا الله » را همان سان که جد اطهرش برافراشت، برفراز گیتی می‌افرازد. با دشمنان خدا و منافقان و کافران و مشرکان - که چقدر زیادند و در رنگ و پوست‌ها و لباس‌های گوناگون پراکنده‌اند - چنان مبارزه‌ای بی‌امان می‌کند و کارزار می‌نماید تا اثری از فتنه بر زمین نماند. «وقاتلوهم حتی لاتکون فتنة و یکون الدین کله لله » و اگر آن زمان، رسول خدا فرصت کافی نیافت تا تمام مشرکان و منافقان را از بین ببرد، امروز فرزندش با تمام قدرت، این امر الهی را اجرا می‌سازد. گویا هنوز تأویل این آیه شریفه نرسیده است. وقتی این آیه تأویل می‌یابد که اثری از مشرکین و منافقین نباشد.


روز موعود

امیر مؤمنان - علیه السلام - می‌فرماید:

«و لا یبقی ارض الا نودی فیها شهادة ان لا اله الا الله وحده لاشریک له و ان محمدا رسول الله؛

و هیچ سرزمینی نمی‌ماند جز آن که شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر در آن برملا می‌گردد».


و آن چه روز فرخنده‌ای است. حق جویان لحظه لحظه عمر خود را منتظر آن «روز موعود» هستند. منتظرند که بین رکن و مقام، امام و منجی خود را ببینند، با او «بیعت» کنند، چنان که با جدش نادیده بیعت کردند. منتظرند که پس از قرن‌ها انتظار، وارث زمین گردند:

«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین. و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون ».


منتظرند تا در زیر سایه امامشان، با دشمنانش کارزار کنند و ظالمان و ستم پیشگان را از زمین بردارند؛ همان‌ها که در طول سالیان دراز، شیعیان و پیروان امامان را آزار می‌دادند و از هیچ شکنجه‌ای - چه روحی و چه جسمی - فروگذار نمی‌کردند؛ اکنون نور خدا نمایان شده و آنان که خواستند این نور را در طول تاریخ خاموش نمایند، باید امروز خاموش گردند که این نور خاموش شدنی نیست:

«یریدون لیطفئوا نور الله بافواهم والله متم نوره»

و با ظهور مهدی، این نور کاملا گسترده می‌شود و فروغش همه جا را فرا می‌گیرد، هرچند کافران و مشرکان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام درگاه و بی گاه دست دعا و نیایش را بلند کرده‌اند و فریاد می‌زنند

«عجل علی ظهورک یا صاحب الزمان»


و باید بسیار «دعای فرج» کنند تا صاحبشان از راه رسد، تا ابراهیم با تبر بت شکنش و موسی با عصای معجزه آسایش و عیسی با دم روح اللهیش و محمد با قرآنش و علی با ذوالفقارش برسند که او وارث تمام پیامبران و امامان و تمام تقوا پیشگان و مجاهدان و صدیقان و شهیدان است.


و چقدر تاکید بر انتظار فرج شده است که رسول خدا فرمود:

«انتظار الفرج عبادة. افضل اعمال امتی انتظار فرج الله عزوجل؛ (5)

انتظار فرج، عبادت است. برترین و بهترین اعمال امتم، انتظار فرج از سوی خدای - عزوجل - است».


و این منتظران ظهورش - شیعیان حقیقی - برترین انسان‌ها هستند و از پیروان و اصحاب سایر امامان نیز شاید برتر باشند، چرا که ندیده به امامشان ایمان آورده‌اند. اینها را رسول خدا(ص) برادران خود می‌داند و وقتی به یاد برادرانش می‌افتد و اظهار علاقه به آنان می‌کند، یکی از اصحاب عرضه می‌دارد: مگر ما برادرانت نیستیم، ای رسول خدا؟

حضرت می‌فرماید: «نه! شما اصحاب من هستید، ولی برادرانم کسانی هستند که در آخر الزمان می‌آیند و به من ایمان می‌آورند، در حالی که مرا ندیده‌اند... همانا آنان چراغ‌های هدایت در تاریکی هستند که خداوند آنها را از فتنه‌های ظلمانی می‌رهاند». (6)


خوشا به حالتان ای صابران در دوران غییبت؛

خوشا به حالتان ای پایداران در محبت و عشق به حضرت حجت؛

خوشا به حالتان ای منتظران واقعی فرج؛

و خوشا به حالتان ای پیروان صدیق و مخلص امام زمان.


هم چنان پابرجا بمانید و استقامت ورزید و مواظب باشید که کژی‌های فریب دهنده، شما را کج و راست نکند و در احیای امر الهی، پیشتاز و پیشگام باشید و به انتظار یاری رساندن به «مضطر» واقعی همواره «امن یجیب» بخوانید تا خداوند دعایتان را مستجاب گرداند و پراکندگی‌هایتان را مبدل به وحدت سازد و «سوء» را از شما برطرف نماید.

در پایان، فرا رسیدن این دو عید بزرگ را به امت «پاسداراسلام»، به ویژه مقام معظم رهبری، تبریک و تهنیت گفته، از خدای بزرگ مسألت داریم ما را در راه احقاق حق، پایدار گرداند و ما را جزء منتظران واقعی آن حضرت قرار دهد.


انتظار از نظرگاه امام خمینی(ره)

اکنون برای تیمن و تبرک، سخنی والا و دلنشین از خمینی عزیز - قدس سره - نقل می‌کنیم که چه زیبا، ظهور امام زمان را امتداد و غایت بعثت تمام پیامبران می‌داند و آن را ثمره دردها و رنج‌هایشان می‌شمارد:


«سالروز مبارک ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجة بن الحسن العسکری - ارواحنا لمقدمه الفداء - بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد.

و چه مبارک است، میلاد بزرگ شخصیتی که برپاکننده عدالتی است که بعثت انبیا - علیهم السلام - برای آن بود.

و چه مبارک است زاد روز ابرمردی که جهان را از شر ستمگران و دغل بازان تطهیر می‌نماید و زمین را پس از آن که ظلم و جور، آن را فرا گرفته، پر از عدل و داد می‌نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را «وارثان ارض» می‌نماید.


و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغل بازی‌ها و فتنه انگیزی‌ها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی، گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخ‌های ستم و کنگره‌های بی داد فرو ریزد و آن چه غایت بعثت انبیاء - علیهم صلوات الله - و حامیان اولیاء - علیهم السلام - بوده، تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلم‌های ننگین و زبان‌های نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتوافکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند و سازمان‌های دروغین حقوق بشر از دنیا برچیده شود و امید است که خداوند متعال آن روز فرخنده را به ظهور این مولود فرخنده، هرچه زودتر فرا رساند و خورشید هدایت و امامت را طالع فرماید.


و اکنون ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان، کوشش کنیم تا قانون عدل الهی را در این کشور ولی عصر - عجل الله فرجه - حاکم کنیم و از تفرق و نفاق و دغل بازی بپرهیزیم و رضای خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم و با صلح و صفا و برادری و برابری به پیشبرد انقلاب اسلامی کوشا باشیم و حق متعال را در همه احوال، حاضر و ناظر بدانیم و تخلف از دستورات اسلام ننماییم و به وسوسه فتنه انگیزان، اعتنا نکنیم». (7)


پی‌نوشت‌ها:

1) منتخب الاثر، ص 308.

2) بحارالانوار، ج 52، ص 352.

3) بحارالانوار، ج 52، ص 362.

4)بشارة الاسلام ، ص 297.

5) بحارالانوار، ج 52، ص 122.

6) منتخب الاثر، ص 515 و 516.

7) صحیفه نور، 28 / 3 / 1360.


منبع: مجله پاسدار اسلام- آذر 1376، شماره 192

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی