به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

وجود امام غائب چه آثاری دارد؟

جمعه, ۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ق.ظ | بازدید: ۲۳۹۸ | دسته بندی: پرسش و پاسخ مهدوی

پرسش و پاسخ (41)

 چه آثار و فوایدی بر وجود امام غائب مترتب است؟

پرسش و پاسخ مهدوی


دانلود کلیپ (حجم: 18MB)


پاسخ:

به نظر می‌آید آثار وجودی امام و حجت خدا به سه گروه تقسیم می‌شود:

1)     آثاری که بر اصل وجود امام در عالم هستی مترتب است؛ امام چه ظاهر باشد چه غائب.

2)     آثاری که بر افعال امام مترتب است؛ چه امام ظاهر باشد چه غائب.

3)     و آثاری که بر وجود ظاهری امام مترتب است.

 

از جمله آثار وجودی حضرت بحث واسطه‌ی فیض بودن ایشان است این اولین اثری است که بر وجود امام مترتب است. اینکه امام واسطه‌ی فیض الهی بر مخلوقات است و فیض الهی به واسطه‌ی او بر بندگان نازل می‌شود.

 

این واسطه‌ی فیض بودن به دو گونه قابل تصور است:

یکی به این شکل که نظام جهان بر اساس اسباب و مسببات است و هر پدیده‌ای ار راه سبب و علت ایجاد می‌شود و در رأس این سلسله‌ی اسباب وجود نازنین و وقدس حجت خدا است.

گونه‌ی دوم تصور واسطه فیض این است که بیان کنیم نظام جهان بر اساس هدف و غایتی خلق شده و تا زمانی که غایت از این نظام و هدف آن پابرجاست، نظام هم بر حیات خودش ادامه می‌دهد.

هدف از خلق عالم، امکان حیات انسان است و هدف از خلقت آدمی، عبادت و عبودیت است. این عبادت و عبودیت کاملی که همراه معرفت کامل است فقط از طریق امام و حجت خدا تحقق پیدا می‌کند.

پس تا زمانی که امام هست، هدف از خلقت هم هست لذا در سایه‌ی وجود او نظام هستی پابرجاست.

 

دومین اثری که بر وجود امام(علیه السلام) دفع بلا است.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «خداوند ستارگان را امان برای اهل آسمان قرار داد و اهل بیتم را امان برای اهل زمین.»

نظیر این تعبیر از وجود مقدس امام زمان(ع) نیز صادر شده است.

حضرتش فرمودند: «من آخرین اوصیاء هستم، به واسطه‌ی من، خدا بلا را از خاندان و شیعیانم دفع می‌کند.»

به نظر می‌آید مراد از بلا، عذاب‌هایی باشد که به سبب اعمال ناشایست ما انسان‌ها باید نازل بشود اما وجود نازنین حجت خدا در روی زمین مانع از تحقق پیدا کردن آن بلاها است و آن عذاب دفع می‌شود به واسطه وجود ایشان.

در آیه‌ی 33 سوره‌ی انفال، خطاب به پیامبر اکرم(ص)، خداوند می‌فرماید که: «وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ» تا زمانی که ای پیامبر، تو در میان این امت هستی، عذاب بر آنها نازل نمی‌شود.

یعنی تا زمانی که حجت خدا در میان مردم است، خداود عذاب را بر آن امت نازل نمی‌کند.

 

از جمله آثار دیگر بحث امید بخشی است.

امید به آینده‌ای سبز و روشن. انسان به امید زنده است، آینده‌ای که در آن تباهی و سیاهی نباشد.

انسان منتظر، منتظر یک چنین ایام زیبایی است. و بهترین عمل او انتظار فرج است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «برترین عمل امت من انتظار فرج است.»

وجود امامی که منتظر اذن الهی برای ظهور است به مردم دلگرمی می‌دهد. و گام‌های آنها را در جاده‌ی انتظار استوار می‌کند.

به راستی آیا وجود رهبر در تبعید، انقلاب را ایجاد می‌کند و مردم را به جوش و حرکت وا می‌دارد یا وعده دادن آمدن یک فردی در آینده که دوران حیاتی برای او در زمان حال متصور نیست؟!

 

از جمله آثار دیگری که بر وجود حجت خدا مترتب است بحث خود سازی است.

بر اساس روایات، امام و حجت خدا ناظر بر اعمال و شاهد بر اعمال انسان‌ها است. و هر روز و هر هفته اعمال انسان‌ها خدمت امام(ع) عرضه می‌شود. خب کسی که دوستدار امام خودش است راضی نمی‌شود امام ناظر بر عمل ناپسند او باشد و با دیدن عمل بد او امام غمگین بشود. لذا سعی می‌کند دقت بیشتری در اعمال خودش بکند تا به گونه‌ای رفتار کند که رضایت امام زمان(ع) را جلب بکند.

 

در کنار این آثار، آثار دیگری نیز هست مانند هدایتگری حضرت، پاسخگویی امام به سؤالات و به نیازهای علمی جامعه و موارد دیگر...

 

برخی از این آثار را بعضی از انسان‌ها در زندگی خودشان احساس کرده‌اند مانند حفظ و نجات شیعیان.

خود امام زمان(ع) در نامه‌ای که به مرحوم شیخ مفید می‌نویسند در آنجا می‌فرماید: «ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از شما بر ما پوشیده نیست، ما در رسیدگی و رعایت امور شما اهمال نکرده‌ایم و شما را از یاد نبرده‌ایم.»

در کنار حفظ شیعه از کید دشمنان، عنایت حضرت به بیماران و درماندگان و در راه ماندگان و نیازمندمان را نباید از یاد ببریم.

افراد متعددی که از لطف حضرت بهره‌مند شدند و بیماری لاعلاج آنها علاج پیدا کرد.

گمگشتگان در راهی که توسط حضرت هدایت پیدا کردند و به منزل رسیدند. نیازمندان و محتاجان و فقرایی که توسط حضرت سامان پیدا کردند.

این آثار به افعال امام بر می‌گردد و امام چه غائب باشد و چه ظاهر باشد امکان این ترتیب اثر هست.

بله اثری که به وجود ظاهری امام(ع) بر می‌گردد حکومت ظاهری امام(ع) است. یعنی بشریت امروز به سبب غیبت که البته خود این بشر عامل غیبت شده است از حکومت امام معصوم محروم شده است. حکومت عدل الهی که باعث رشد و تکامل معنوی و روحی و اخلاقی او می‌شود. از این حکومت، بشر خودش را محروم کرده است و تا زمانی که امام(ع) ظاهر نشود ما از این نعمت محرم هستیم.

اما آثار منحصر به این مورد نیست و آثار متفاوت و متعددی را برای وجود حضرت می‌توان تصور کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی