به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

آیا حادثه منا در حج سال 94، از علائم ظهور است؟

دوشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۳۳ ب.ظ | بازدید: ۵۷۰۷ | دسته بندی: حوادث آخر الزمان و علائم ظهور

آیا حادثه منا در عربستان از نشانه های ظهور امام زمان (عج) است؟

حادثه منا

طبق روایات اسلامی، در سال ظهور امام مهدی(عج)، پس از قیام سفیانی، و شنیده شدن صیحه  آسمانی در ماه رمضان، در ایام حج و ماه ذی الحجۀ، در منطقه مِنی، میان حجّاج کشتار و قتل خونین، روی می دهد؛ لکن حوادث فاجعه بار حج امسال، جزو حوادث و نشانه‌های ظهور نیست. زیرا هنوز ندای آسمانی که همه جهانیان می شنوند، رخ نداده است.
در ضمن برخی از روایت، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می دهند که بعد از تزلزل در حاکیمت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی به امام عصر، و با حمایت غربی‌ها، وارد مکه و مدینه شده و بعد از قتل و کشتار شیعیان در مدینه، به سمت مکه حرکت کرده که به معجزه الهی، دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه، خواهند شد. بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه، نیست و هنوز این وقایع، رخ نداده است.
 
ترتیب و حوادث ماه ذی الحجه سال ظهور
ذی الحجه سال ظهور، ماه خون و فتنه در عربستان
بسیارى از روایات از ماه ذیحجه به عنوان ماه خون و خون‏ریزى یاد کرده‌‏اند. ابى بصیر ضمن حدیثى طولانى نقل می‏کند که از امام صادق علیه السّلام پرسیدم: و ذیحجه چطور ماهى است؟ فرمودند:
ذاک شهر الدم.‏ [1]
آن ماه خون (خونریزى) است.
حضرت رسول، صلّى اللّه علیه و آله، هم در این‏‌باره فرموده‏‌اند:
و یسلب الحاج و تسفک الدماء فی ذی الحجة. [2]
 
آشوب‌هاى منا در ذی الحجه سال ظهور
احادیث شریف ما از آشوبى که در میان حاجیان طى مراسم حج رخ خواهد داد، خبر میدهند که در واقع دنباله اختلافات اهالى حجاز بر سر پادشاهى آن دیار است.
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
یحج الناس معا، و یعرفون- أی یقفون بعرفات- معا على غیر إمام، فبینا هم نزول بمنى یأخذهم مثل الکلب، فتثور القبائل فیما بینها حتى تسیل- جمرة- العقبة بالدماء، فیفزعون، و یلوذون بالکعبة. [3]
مردم باهم حج می‌کنند (مناسک حج را به جاى می‌‏آورند) و وقوف در عرفاتشان را هم با همدیگر و بدون امام انجام می‏‌دهند. هنگامى که در منا هستند فتنه سختى برمی‏‌خیزد و همه قبایل بر هم می‌شورند.
 
«جمره عقبه» از خون رنگین می‏شود. مردم وحشت‏زده گشته و به کعبه پناهنده می‏‌شوند.
از این حدیث می توان فهمید که مردم در آن زمان چندان روابط صمیمانه‌‏اى باهم ندارند که بلافاصله پس از انجام مناسک حج و یا حتى پیش از اتمام آنها، طى انجام رمى جمرات در منا که بخشى از مناسک حج است، دسته‌‏دسته‏ شده و شورش‌ها شکل می‏گیرد. حاجیان غارت شده و اموالشان به تاراج رفته و خودشان هم کشته می‏شوند و پرده‏‌هاى نوامیس مردم دریده مى‏‌شود.
سهل بن حوشب از رسول مکرم صلّى اللّه علیه و آله، نقل کرده است که:
 
سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعة، و فی ذی القعدة تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمة بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمرة. [4]
در ماه رمضان  (ندای آسمانی) صدایى خواهد بود و در ماه شوال درگیرى و در ذیقعده قبایل باهم به جنگ می پردازند و نشانه آن تاراج [در] حج است. جنگى در منا به پا می‏شود و کشتار زیادى طى آن رخ میدهد و خون چنان جارى می‏شود که به جزیره (یا جمره) می‏رسد.

که در ادامه، درباره این روایت، نکاتی مطرح خواهد شد.
عبد اللّه بن سنان هم از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است:
 
یشمل الناس موت و قتل حتی یلجأ الناس عند ذلک إلى الحرم فینادی مناد صادق من شدة القتال، فیم القتل و القتال؟ صاحبکم فلان. [5]
مردم چنان دچار مرگ و کشتار میشوند که به حرم پناه می‏برند. پس [از آن‏] منادى راستگویى ندا درمی‏دهد که براى چه جنگ و کشتار به پا کرده‌‏اید؟ سرور شما فلانى (امام عصر) است.
 
 
آیا حادثه منا در حج سال 94، نشانه ظهور است؟
آنچه که پس از حادثه تأسف‌بار و کشته شدن صدها نفر از حجاج مسلمان در صحرای منا، در شبکه‌های اجتماعی پخش میشود که حاکی از آنست که پیامبر(ص) نوید این حادثه را داده بودند و از علائم ظهور می‌باشد، آیا صحت دارد.؟ 
در ادامه، به بررسی این موضوع، پرداخته خواهد شد.
متن روایت و حدیث منقول از پیامبر، به این شرح است:
 
"خبر پیامبر(ص) از کشته شدن صدها نفر از حجاج در مسیر رمی جمرات در منا در آستانه ظهور"
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، حول علائم قیام القائم من أهل البیت علیهم السلام: ... وعلامته نهب الْحَاج وَتَکون ملحمة بمنی یکثر فِیهَا الْقَتْل وتسیل فِیهَا الدِّمَاء حَتَّی تسیل دِمَاؤُهُمْ علی الْجَمْرَة. [6]
.. و نشانه آن، گریختن حاجیان است و فاجعه‌ای که در منا رخ خواهد داد که تعداد زیادی از حجاج در آن کشته خواهند شد و خون‌های شان، بر مسیر جمرات روان خواهد گشت.

درباره این روایت و بررسی فقه الحدیث آن، نکاتی قابل طرح است:
1. از بررسی سندی روایت که بگذریم، از جهت متن روایت تحریف صورت گرفته است و روایت کامل نقل نشده است!
 
2. متن اصلی روایت، چنین است: قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره. [7]
 
بانگی (ندای آسمانی) در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می گردد، قبیله ها در ماه ذی الحجه به جنگ بر می خیزند و نشانه آن این است که حجاج را غارت می کنند و فاجعه بزرگی در منا روی می دهد و افراد بیشماری کشته می شوند و خون ها روان می شود و بر جمرات می‌ریزد.
 
3. مراد از بانگی در رمضان، همان صیحه آسمانی است که جزو علائم حتمی ظهور است. این نشانه قبل از واقعه منی رخ میدهد در حالی که ماه رمضان گذشته بوده و همه جهانیان، باید بشنوند. این مطلب در احادیث اهل‌بیت علیه السلام با تعبیر‌های شنیدن اهل مشرق و مغرب، شنیدن تمام اهل زمین، شنیدن تمامی جانداران، عام بودن ندای آسمانی، مطرح شده است.
ویژگی دیگر ندا برای مخاطبان، شنیدن هر قوم و گروه به زبان خودشان است؛ سه حدیث که از جهت سند، معتبر هستند با عبارت‌های: «یسمعه کل قوم بألسنتهم»؛ «حتی یسمعه کل قوم بلسانهم»؛ «عام یسمع کل قوم بلسانهم» به بیان این مطلب میپردازند.[8] 
و زمان آن در احادیث، ماه مبارک رمضان معرفی شده است. این احادیث با عبارت‌های «صیحة فی شهر رمضان»، «یکون الصوت فی شهر رمضان»، «شهرالله تعالی و فیه ینادی باسم صاحبکم و اسم ابیه » و… آمده است. [9] 
بنابراین، ندای آسمانی، به دلیل معجزه آسا بودن و قابلیت تکرار ناپذیری، که در تاریخ بشریت، فقط یک بار، رخ خواهد داد، مهمترین و اصلی‌ترین نشانه حتمی ظهور است که قابلیت مشابه سازی، ندارد. و بقیه حوادث و نشانه‌ها، باید با این معبار سنجیده شوند.
 
4. تعبیر به کشتار بی‌شمار شده است "تکثر فیها القتلی" در حالی که کشته شدن حدود 4000 نفر را در مقایسه تعداد میلیونی حجاج از کشورهای مختلف، را نمی‌توان کشتار گسترده‌ای دانست. (منبع)
 
5. جوی خون جاری می‌شود و بر جمرات ریخته می‌شود، در حالی که در حادثه مکه چنین چیزی مشاهده نشده است.
 
6. در ضمن برخی از روایت، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می‌دهند که بعد از تزلزل در حاکیمت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی به امام عصر، و با حمایت غربی‌ها، وارد مکه و مدینه شده و بعد زا قتل و کشتار شیعیان در مدینه، به سمت مکه حرکت کرده که به معجزه الهی، دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه، خواهند شد. امام علی علیه السلام در نامه‌ایی که به معاویه می‌نویسد، حمله لشکر سفیانی به مدینه را چنین توصیف می‌کند:
 
... َ فَیَبْعَثُ جَیْشاً إِلَى الْمَدِینَةِ فَیَدْخُلُونَهَا فَیُسْرِفُونَ‏ فِیهَا فِی‏ الْقَتْلِ‏ وَ الْفَوَاحِشِ‏ ... . [10]
... سفیانی لشکری را به مدینه می فرستد و در این شهر بسیار قتل و کشتار و اعمال منافی عفت و اقدامات ناشایست انجام می دهند ... .
بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه، نیست و هنوز این وقایع، رخ نداده است.
 
7. بنابر آنچه ذکر شد، حادثه منا در ماه ذی الحجه، در موسم حج، زمانی رخ می‌دهد که بعد از ندای آسمانی، آوازه حضرت مهدی و منجی مسلمانان، در جهان طنین انداز شده است و جهانیان در جستجوی این امر، برآمده‌اند. از این‌رو، لشکر سفیانی بعد از تسلط بر تمام مناطق شام و سرمست از این غرور، همزمان در عین اعزام لشکری به عراق و حمله به مراکز مقدسه شیعیان، به قصد دسترسی و قتل آخرین ذخیره الهی، به مدینه، نیز لشکر نظامی، اعزام می‌کند.

امام باقر علیه ‌السلام در روایت معتبری فرموده‌اند:

... وَ یَبْعَثُ السُّفْیَانِیُّ جَیْشاً إِلَى الْکُوفَة... وَ یَبْعَثُ السُّفْیَانِی بَعْثاً إِلَى الْمَدِینَة ... . [11]

... و سفیانی سپاهی را به کوفه گسیل می­دارد ... و سفیانی سپاهی را به مدینه می‌فرستد ... .

در حالیکه اگر حادثه منا، جزو نشانه های ظهور، بود باید تمام این حوادث و نشانه ها حتمی، قبل از این حادثه، باید اتفاق می‌افتاد. در حالیکه چنین نیست. در حادثه منا، هیچکدام از این حوادث و نشانه‌های مهم، قبل از حادثه منا، اتفاق نیافتاده است.

بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه، نیست و هنوز این وقایع، رخ نداده است.

8. نکته بسیار مهم این است که: مجموعه حوادث و نشانه‌های حتمی ظهور، باید در کنار هم، بررسی شوند و بررسی جداگانه و منفصل آنها و تطبیق، خسارت زیانباری است که با ایجاد هیجان و احساس کاذب در منتظران ظهور امام عصر، ممکن است تبعات ناگوراری، به دنبال خود داشته باشد. بنابراین باید به دستور ائمه معصومین، همواره ظهور را نزدیک دانست و در عین حال، از عجله در امر ظهور و درخواست زودتر از موعد قبل از وقوع نشانه‌های حتمی ظهور، پرهیز کرد. چنانچه، در احادیث منقول از اهل بیت، تأکید شده است:
 
... هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ. [12]
... تعجیل کنندگان در امر ظهور، هلاک می‌شوند و تسلیم شوندگان (و آنان که در انتظار وقوع نشانه های حتمی ظهور، می‌باشند)، نجات می یایند.

بنابراین، آنچه که پس از حادثه تاسف بار و کشته شدن صدها نفر از حجاج مسلمان در صحرای منا، در شبکه های اجتماعی پخش شد که حاکی از آنست که پیامبر (ص) نوید این حادثه را داده بودند و از علائم ظهور میباشد، صحت ندارد. زیرا هنوز ندای آسمانی به عنوان اصلی ترین نشانه حتمی ظهور که باید بقیه علامت های حتمی و غیرحتمی با این نشانه، سنجیده شوند، هنوز اتفاق نیفتاده است.
البته وقوع این گونه حوادث تلخ و تاسف بار در سرزمین حجاز و در ایّام فریضۀ حج، سبب بی آبرویی خاندان پادشاهی آل سعود و بروز اختلاف میان آنان و سقوطشان در آینده ای نزدیک می شود.
 
.................................................................
پی نوشت:
 
[1] بحار الانوار، ج 52، ص 272؛ بشارة الاسلام، ص 142
[2] منتخب الاثر، ص 451؛ یوم الخلاص، ص 280
[3] الممهدون للمهدى، علیه السّلام، ص 60؛ یوم الخلاص، ص 570
[4] منتخب الاثر، ص 451
[5] الغیبة نعمانى، ص 178
[6] الملاحم و الفتن، ص33
[7] عقد الدرر، ص 142
[8] طوسی، الغیبۀ ص435؛ صدوق، کمال الدین، ج2، ص556؛ نعمانی، الغیبۀ، ص282
[9] نعمانی، الغیبۀ، ص262 و 266؛ طوسی، الغیبۀ، ص452
[10] مجلسی، بحار الانوار، ج 33، ص 157
[11] الغیبۀ نعمانی، ص 198
[12] نعمانی، الغیبۀ، ص 280

 

فرهنگ نیوز- مصطفی امیری

نظرات  (۷)

سلام و تشکر بابت مطالب ارزشمندتون
اجرتون با صاحب الزمان
اجازه هست از مطالبتون استفاده کنم؟
پاسخ:
سلام
استفاده از مطالب ما همانطور که در خود سایت هم ذکر کرده‌ایم نیازی به اجازه و ذکر منبع ندارد.
با عرض شرمندگی الان توضیح گوشه وبلاگ را خواندم
تشکر
پاسخ:
دشمنت شرمنده
مؤفق باشید
سلام 
احتمال دارد در علائم حتمی بداء حاصل شود و شاید شده..
با این تحلیلتون باید گفت که حضرت امسال ظهور نمی کنند.چون علائم حتمی رخ ندادند. و دیگه نباید منتظر باشیم که حضرت امسال تشریف میارن. و به همین منوال هر ماه رجبی که سفیانی ملعون خروج نکرد، دیگه تو اون سال حضرت ظهور نمی کنه.
پس چرا منتظر باشیم؟
این روایتی که معصوم علیه‌السلام می فرماید: شب و روز منتظر فرج باشیم چی؟
ان شاءالله که خدا حضرت رو برسونه و اربعین امسال در معیت حضرت باشیم.
پاسخ:
سلام علیکم
1- اگر توجه کنید این مطلب را ما ننوشته‌ایم (منبع در انتهای مطلب مشخص است)

2- فرمایش شما تاحدودی درست است، حدیث از معصوم داریم که ممکن است حتی در علائم حتمی هم بداء حاصل شود.
ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری گفته است: نزد امام جواد(ع) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد، از آن حضرت پرسیدم: آیا در مورد امور حتمی هم بداء رخ می دهد؟ فرمودند: آری. گفتم: می ترسم در مورد خود حضرت مهدی(ع) بداء رخ دهد. حضرت فرمودند:
ظهور حضرت مهدی(ع) وعدة الهی است و خداوند خلف وعده نمی کند. (نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص205) (اطلاعات بیشتر)

3- در مورد علائم ظهور باید خیلی مراقب باشیم.
علائم ظهور فقط نشانه است، اما ظهور تابع شرایط است. هر زمانی که شرایط فراهم شد ظهور اتفاق خواهد.

مرحوم آیت الله بهجت فرمودند:

"علائمی اعم از حتمیه و غیر حتمیه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند، ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند هیچ بعید نیست. لازمه این مطلب آن است که در بعضی از علائم، بداء صورت می گیرد، و بعضی دیگر از علائم حتمی هم مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد."

(در محضر آیت الله بهجت، ج 2، ص 421)

نشانه‌ها و علائم ظهور هیچ کارکردی جز این ندارند که یک اعلام آماده باش برای منتظران است، همین. حال اگر هزار مورد از این نشانه‌ها اتفاق بیافتد ولی ما آماده نشویم و شراط ظهور را فراهم نکنیم چه فایده‌ای دارد؟


4- فراموش نکنید که حدیث داریم که می‌گوید عجله کنندگان در امر ظهور هلاک می‌شوند. و این یک هشدار برای ما منتظران است:

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: دروغ می‌گویند آنهائی که وقت تعیین می‌کنند و هلاک می‌شوند کسانی که در این موضوع عجله می‌کنند، ولی آنهائی که تسلیم‌اند، نجات پیدا می کنند. (اصول کافی جلد 1 صفحه 368)

اما همواره باید برای فرج دعا کنیم و هر لحظه انتظار این امر را بکشیم.


5- یکی از آسیب‌های مهدویت این است که در هر زمان، افرادی هر حادثه‌ای را با علائم و نشانه‌های ظهور تطبیق می‌دهند و بعد چون ظهور اتفاق نمی‌افتد باعث می‌شود این افراد دچار یأس و ناامیدی می‌شوند و خدای ناکرده به انکار اصل ظهور و مهدویت می‌رسند.


ما امیدواریم که ان شاءالله این حادثه از علائم ظهور باشد و هر چه زودتر چشممان به جمال آن یگانه روشن شود.

اللهم عجل لولیک الفرج

باسلام خدمت عاشقان مهدی
این علایم نشان از زمینه سازی برای نابودی نظام پادشاهی  عربستان و درگیری داخلی بسیار شدید میان شاهزادگان سعودی دلالت دارد.و خداوند هر طور که لازم باشد امر ظهور را محقق میکند.و وظیفه شیعیان انتظار فرج و عمل به وظیفه در زمان لازم است.
قال الامام الصادق (ع) : الحمد لله الذی جعل أعدائنا من الحمقی..

امام صادق علیه السلام: خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفرید.

ان حادثه غم انگیز نشانه حماقت دشمنان اسلام است که انرا انجام دادند.
اینکه دشمنان اسلام در این حادثه دست دارند جای شکی نیست اما در نهایت انچه خداوند بخواهد خواهد شد. 

پاسخ:
ان شاءالله
سلام
دوست عزیز خدا دستش بسته نیست و در یه لحظه میتونه همه چی رو عوض کنه یعنی بدا صورت بگیره
یعنی این نشانه های ظهور شاید رخ نده بخاطره همین هست که میگن هر لحظه میتونه ظهور رخ بده 
 دوستان با هم همدل و متحد باشیم و از خدا صاحب کار بخوایم ان شاء الله
امیدوارم به فضل خداوند بتوانم در زمان حضرتش در رکاب ایشان باشم. ان شاءالله
سرباز خورشید ۲۳ تیر ۹۶ ، ۱۲:۴۲
خدا کنه که امام سریع تر بیان ،آرامش حضورش رو احساس کنیم ان شائ الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی