به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

اصحاب کهف الگوی جوانان مهدوی در عصر غیبت

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۵۱ ب.ظ | بازدید: ۲۷۶۱ | دسته بندی: قرآن و مهدویت

اصحاب کهف الگوی جوانان مهدوی در عصر غیبت

اصحاب کهف

در روایات آمده است که اصحاب کهف از اصحاب و یاران حضرت مهدی(عج) هستند و افرادی انقلابی، مهاجر و مومن بودند چرا که به خدا اعتقاد داشتند و زیر بار شرک نرفتند، آنها در بندگی خدا اخلاص داشتند.

قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده‌ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده‌ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می‌شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه‌های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره‌های قرآنی استخراج و به نکته‌های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع‌های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می‌شود.
سوره کهف آیه 13
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیکَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا برَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
ما داستان آنان (اصحاب کهف) را به درستی برای تو حکایت می‌کنیم. آنان جوان مردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم.

نکته‌ها:

1- داستان اصحاب کهف مهم و مفید است. به خبر مهم و قابل توجه "نبا" می‌گویند.
2- "فتیه" جمع "فتی" به معنای جوان مرد است. امام صادق(ع) فرمودند: فتی به انسان با ایمان گفته می‌شود زیرا خداوند اصحاب کهف را با آن که سالمند بودند به سبب ایمانشان "فتی" معرفی کرده است.
3- در داستان اصحاب کهف مسائلی چون قدرت و اراده الهی، شجاعت، دل کندن از دنیا، هجرت، تقیه، امدادهای الهی و تغذیع حلال مطرح است.
4- اصحاب کهف افرادی انقلابی، مهاجر و مومن بودند چرا که به خدا اعتقاد داشتند و زیر بار شرک نرفتند و هجرت کردند آن‌ها وابسته به هیچ کس نبودند و در بندگی خدا اخلاص داشتند.
5- هنر اصحاب کهف این بود که در جامعه فاسد هضم نشدند و وقتی دیدند که همه مردم شهر منحرف هستند و امکان یا امید صلاح آن‌ها وجود ندارد گفتند: ما از رفاه و لذت جامعه فاسد می‌گذریم و غارنشینی را ترجیح می‌دهیم تا دینمان را حفظ کنیم.
6- مردم نسبت به فساد و جامعه فاسد سه دسته هستند:
گروهی در فساد جامعه هضم می‌شوند این دسته ایمان کامل ندارند و نمی توانند دین خود را حفظ کنند ولی هجرت هم نمی‌کنند و زیان حالشان این است: "و کنا نخوض مع الخائضین" با اهل باطل در سخنان باطل فرو می رفتیم.
گروهی در جامعه فاسد خود را حفظ می‌کنند مثل اصحاب کهف: "انهم فتیه آمنوا بربهم"
گروهی جامعه فاسد را تغییر می‌دهند و اصلاح می کنند مثل انبیا و اولیا. وقتی حضرت ابراهیم(ع) بت‌ها را شکست و پرسیدند چه کسی بت‌ها را شکسته است؟ پاسخ دادند: جوانی است که به او ابراهیم گویند.
7- در روایات آمده است که اصحاب کهف جزو اصحاب و یاران حضرت مهدی(عج) خواهند بود.
8- حرکت و تلاش انسان سبب رشد و هدایت اوست.
9- حتی یک گروه کوچک نیز باید مسئول و رهبر داشته باشد. در میان اصحاب کهف یک نفر بود که امر و نهی می‌کرد.
10- اصحاب کهف بعد از بیداری از خواب چندصد ساله به یکدیگر گفتند: یک نفر برود و غذایی که پاکیزه تر برایمان بیاورد. فکر نکنیم که اگر خمس و سهم امم زمان را ندادیم زرنگ هستیم.

برگرفته از کتاب "پرتوی از آیه های مهدوی" نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی

نظرات  (۱)

معبرسایبری عمار ۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۱:۳۹

سلام علیکم

خداقوت

مطلب جدید
http://www.ammarsayberi.blogfa.com/post/25
یامهدی(عج)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی